De toekomst van de bruidsmode is …


Hun leven en werk staat in het teken van bruidsmode. Ze volgen de internationale ontwikkelingen in de sector op de voet. Werner en Chiara De Vlieger zetten de tendensen in de bruidsmode op een rijtje.

een beleving
De klant wordt steeds mondiger en dat is voor de bruid niet anders. Ze is niet bereid om compromissen te sluiten. De gemiddelde bruid is jong en toekomstgericht en daar moeten bruidsboetieks op inspelen. Alleen expertise aanbieden, is onvoldoende. Je moet mee zijn met je tijd. Het begint met de uitstraling van de winkel. Jonge mensen willen beleving. Hen verleiden doe je met een aantrekkelijke etalage en inrichting.

Daarnaast moeten boetieks ook bewust zijn dat je de bruid niet meer alleen aanspreekt via de klassieke communicatiekanalen. Wil je haar mee hebben, moet je haar inspireren en dat doe je via de sociale media.

online
Bruiden bestellen hun jurk geen jaar op voorhand meer. We hebben een goed seizoen achter de rug, maar aanvankelijk hadden we de indruk dat de verkoop terugliep. Wat we merken is dat bruiden hun jurk steeds later aankopen. Ze stellen hun beslissing uit. Ze kijken rond online, hebben veel keuze. Misschien wel te veel. Ze zijn gewend om kleren online te bestellen en de dag nadien thuis geleverd te krijgen. Dat zorgt soms wel voor misverstanden, want een bruidsjurk zoals die van ons is nog steeds deels handwerk en vergt tijd om te maken. Gelukkig produceren we zelf en is er bij ons best veel mogelijk.

duurzaam
Verder blijven wij ook nadenken over de toekomst van de bruidsjurk. Een bruidsjurk is per definitie niet duurzaam, want je draagt hem maar één keer. Vroeg of laat zal de bruid zich gaan afvragen of haar jurk later nog kan gebruikt worden. De millenial is zich bewust van de ecologische voetafdruk van een trouwjurk en –feest. Bewuster omgaan met kleding en transport is een trend die zich wellicht nog zal doorzetten. Het is aan ons om bruiden te inspireren om bijvoorbeeld hun jurk te hergebruiken. We zijn er nog niet helemaal uit hoe, maar we zijn er wel mee bezig.

een unieke visie
Waar wij ons bij MRFG op focussen, is de creatie van unieke, creatieve jurken en een uitstekende service naar onze klanten. Wij geloven sterk dat dit de weg naar de toekomst is. In Europa zijn wij het enige bedrijf dat over de talenten en de productiemogelijkheden beschikt om dit te realiseren. Daarmee willen we ons afzetten tegen het mainstream aanbod op de bruidsmarkt dat volgens ons identiteit mist.

fashion
Eén van de manieren om de speler van de toekomst te worden is door te diversifiëren: een breder aanbod met meerdere merken zodat we verschillende types bruiden kunnen aanspreken. Dat is één van de redenen dat we Carta Branca lanceren, onze premium lijn in samenwerking met Veronique Branquinho. Met Carta Branca willen we een nichemarkt bespelen, die van de fashionista die iets uitzonderlijks zoekt. Wij zijn tenslotte trendsetters.
Carta Branca is geen merk naast Marylise en Rembo Styling; het staat erboven. Bewust kozen we voor andere, exclusievere materialen en een nog verfijndere afwerking. We vinden het een unieke kans om met een grote modepersoonlijkheid als Veronique Branquinho samen te werken. Wij hebben de infrastructuur, zij de expertise. Deze samenwerking is een echte win-win. Voor ons levert deze nieuwe collectie een troef om nieuwe markten te veroveren zoals Noord- en Zuid-Amerika en China. Momenteel vallen we daar niet genoeg op met onze collecties. Om in de belangstelling te komen, hebben we blikvangers nodig. Carta Branca beantwoordt die nood.