MRFG communiceert digitaal via social media
Merken bouwen door bruiden te inspireren
Als bruidsmerk steeds nieuwe klanten vinden is geen evidente zaak. Dat vergt een sterke communicatiestrategie. “Anno 2019 verloopt alles online,” zegt Werner De Vlieger, “zelfs afspraken maken bij de bruidswinkel, gebeurt digitaal. Daarom zetten wij met onze social media expert Liliana in op een sterke aanwezigheid op social media onder meer door samen te werken met internationale fotografen.”
“Bruidsmode is inderdaad geen makkelijke markt. Het is een niche en je hebt nu eenmaal geen vaste klanten. Je moet dus voortdurend bouwen aan je merk”, legt Liliana uit.
Welke strategie zet je daarvoor in?
In de 21ste eeuw moet je als merk digitaal communiceren naar de consument. Hét platform bij uitstek is Instagram. Dat betekent dat je een sterk merkimago moet hebben en heel visueel te werk gaan.
Hoe doe je dat?
Door te bouwen aan een identiteit. We zetten een positief beeld neer van onze merken en zorgen er zo voor dat bruiden onze verhalen verspreiden. Zij zijn onze ambassadrices.
Tot welke doelgroep richt MRFG zich: bruiden of bruidswinkels?
Bruiden en bruidswinkels connecteren is het doel. Het is een bewuste keuze om rechtstreeks met toekomstige bruiden te communiceren. Zo wekken we interesse. We willen ze naar de bruidswinkel krijgen om hun favoriete jurken te passen. Met onze verhalen willen we tegelijk ook de bruidswinkels inspireren en ervoor zorgen dat ze materiaal hebben om te delen met hun potentiële klanten.
Zijn jullie alleen aanwezig op Instagram?
Neen, we zitten ook op Facebook, twitter en Pinterest. We geloven dat je vandaag op deze kanalen aanwezig moet zijn om je merk te laten leven. Instagram en Pinterest zijn de belangrijkste kanalen voor ons. Pinterest is erg sterk omdat je daar moodboards kan maken en het is ook heel praktisch. Hier kan je bruiden echt inspireren.
Facebook en twitter zijn misschien niet dé platforms van de generatie die gaat trouwen maar je kan ze niet verwaarlozen.
Met welke boodschappen doe je dat?
Bruiden-in-spe moeten vertrouwen hebben in je merk. Dat doen we met beelden die hen aanspreken en door kennis te verspreiden. Mensen kopen van mensen. Wat dat betreft, is een bruidsjurk een dankbaar product. De productie is een arbeidsintensief proces: al onze creaties zijn gemaakt door vaklui en worden met de hand afgewerkt. We laten zien hoe en door wie ze gemaakt worden. Ook maken we potentiële klanten bewust van het werk dat in een jurk kruipt en de aandacht die gaat naar de kleinste details.
Werk je met foto’s of filmmateriaal?
Beide. We filmen bijvoorbeeld het productieproces. Daarnaast werk ik ook veel met foto’s. Het is een voortdurende zoektocht naar interessant materiaal. Heel boeiend en tegelijkertijd ook heel arbeidsintensief. Er is veel concurrentie dus je moet het verschil kunnen maken.
Welke beelden werken best?
We werken hard op ons merkimago met onze eigen fotoshoots. Dat materiaal heb je nodig als merk maar het is niet voldoende. Bruiden willen de jurken zien op echte lichamen, niet alleen op dat van een model. Fijn is dat bruiden meestal een professionele fotograaf inhuren voor hun huwelijksfoto’s en die foto’s ook graag delen. Daar maken we dankbaar gebruik van. Daarnaast pikken we ook in op hun vraag naar inspiratie. Ze zijn op zoek naar een mooi kapsel, toffe accessoires, de juiste make-up decoratie tips voor hun feest, …. Noem maar op. Daarmee helpen we ze door ze te inspireren.