Duurzaam Ondernemen – Een continu Proces


Magic is in the Fabric

Wist u dat de kledingindustrie in het algemeen de tweede grootste vervuiler is wereldwijd? Het verven en behandelen van textiel in de industrie is verantwoordelijk voor zo’n twintig procent van het wereldwijd vervuilde water. Hoogtijd om onze verantwoordelijkheid op te nemen vonden we bij MRFG.

Wie als mode-ondernemer de toekomst vol vertrouwen tegemoet wil zien, kan niet anders dan investeren in duurzaamheid. Een bedrijf leiden anno 2019 is onlosmakelijk verbonden met respect voor mens en natuur. Het is onze verantwoordelijkheid om ons steentje bij te dragen tot een bewustere samenleving. Die verantwoordelijkheid nemen we nog meer ter harte sinds MRFG-ambassadeur werd van het Close The Loop traject, waarbij we als bestaande mode-onderneming gemotiveerd werden onze huidige processen te verduurzamen. We hopen jullie hiermee te inspireren en aan te moedigen om ook voor verandering te kiezen. Verantwoord ondernemen is de toekomst en we zijn blij dat we in onze sector een pioniersrol vervullen.

Eind 2019 rondde MRFG een proefproject af in samenwerking met Flanders DC, de Vlaamse organisatie voor ondernemen in de creatieve sector. Om duurzaam ondernemen in het DNA van het bedrijf te laten doorsijpelen, werkte MRFG een actieplan uit in samenwerking met externe experts. “Het was een leerrijke ervaring,” vertellen Cedric, Ruth en Ann-Sofie.

Wat zijn de belangrijkste lessen die jullie geleerd hebben?
Ann-Sofie: Op een aantal vlakken zaten we al goed. Doordat we op vraag produceren, hebben we geen overstock en blijft ons productieafval tot een minimum beperkt. En toch was het verrassend om te zien op welke domeinen we nog bewuster te werk konden gaan.

Cedric: Mijn belangrijkste les is dat 100% duurzaamheid (nog) niet bestaat. Het is een continu proces en we leren elke dag bij.

Ann-Sofie: Klopt. In het begin waren we misschien wel te streng voor onszelf. We streefden 100% duurzaamheid na, maar vind maar eens knopen, haakjes, ritsen die dat zijn. Ondertussen weten we dat de weg naar duurzaamheid lang is en het oké is om babystapjes te nemen.

Ruth: We hebben ook geleerd dat we echt wel impact hebben. Door te vragen naar alternatieven bij onze stoffenproducenten bijvoorbeeld, komt er stilaan meer aanbod.

Wat is het resultaat?
Ann-Sofie: In onze Rembo Styling 2021 collectie hebben we nu een vijftiental duurzame jurken. De gehele collectie wordt op een bewuste manier geproduceerd in Portugal en we blijven eraan werken om het aandeel duurzame jurken in onze collectie te laten stijgen.

Ruth: Op vlak van design betekent dat, dat ik omgekeerd te werk ga. Ik ben gewend de collectie op te starten vanuit een esthetisch oogpunt met mooie stoffen en kanten die goed aanvoelen en soepel vallen. Voor deze duurzame jurken vertrok ik vanuit een beperking, want er bestaan maar weinig ecologische materialen voor onze niche dus was het zoeken en puzzelen om er mooie jurken mee te maken.

Kan het nog beter in de toekomst?
Cedric: Uiteraard, we blijven onszelf stap voor stap verbeteren. Op vlak van productie bijvoorbeeld kunnen we onze stoffen nog efficiënter knippen zodat we nog minder afval hebben. We willen nog meer lokaal geproduceerde materialen gebruiken.

Wat is de grootste uitdaging?
Cedric: Wil je maatschappelijk verantwoord ondernemen, moet je alle facetten van de onderneming aanpakken en dat kan je niet alleen. Je moet alle partners – van stoffenproducent over transporteurs tot onze klanten de bruidsboetieks en de eindconsument – erin betrekken en niet iedereen is of was klaar. Vooral verzending blijft een grote uitdaging.

Ann-Sofie: We willen uiteraard onze klanten blijven aanspreken met mooie en kwalitatieve jurken.

Ruth: Dat begint bij de stoffen. Voor een bruidsjurk heb je heel specifieke materialen zoals mousseline en chiffon nodig en een verantwoord alternatief is moeilijk te vinden. We hopen in de nabije toekomst een ruimere keuze aan stoffen te hebben.

Krijg je stoffenproducenten makkelijk aan boord?
Cedric: We hebben eerst onze huidige leveranciers aangesproken. We hebben uitgelegd wat we van hen verwachten en gevraagd mee na te denken over ecologische alternatieven.

Ann-Sofie: Verder kregen we via Flanders DC ook een lijst van duurzame stoffenleveranciers.

Ruth: Het aanbod is beperkt, zeker voor kant. Sommige stoffenproducenten vielen uit de lucht of lachten onze vraag gewoon weg. Voor velen is een natuurlijke stof als katoen het alternatief, maar katoen is niet echt ecologisch. We zijn veeleisend, want de bruidsmode is een heel specifieke niche. Een bruidsjurk is een emotioneel product; een bruid koopt een jurk omdat die mooi is en staat niet altijd stil bij het productieproces. Gewoon al de juiste kleur verkrijgen, is geen sinecure. Zo verwacht de bruid bijvoorbeeld een egaal witte jurk dus we hebben meters stof én kant nodig in hetzelfde ivoorwit. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is het niet. Hoe witter de stof, hoe intenser het bleekproces en hoe meer schadelijke chemicaliën eraan te pas komen.

Ann-Sofie: Ondertussen merken we wel dat het thema leeft bij onze leveranciers, want tegenwoordig contacteren ze ons zelf met voorstellen. We kopen minder aan bij leveranciers die geen duurzame alternatieven hebben, dus ze voelen de noodzaak om zich hier toch in te verdiepen. Het is natuurlijk ook voor hen niet makkelijk. Een nieuwe manier van produceren vraagt nieuwe machines en dus zware investeringen.

Hoe reageert de markt?
Ann-Sofie: De bruidssector is momenteel nog verdeeld. Zeker oudere boetieks zijn er nog niet echt mee bezig. Jonge, hippere shops reageren wel enthousiast, want het aanbod is mager en hun klant vraagt naar mooie, kwalitatieve en duurzame bruidsjurken. Wij zijn één van de weinige producenten.

Cedric: Als pionier wijzen wij onze klanten op het belang van duurzaamheid en dat verantwoord ondernemen meer moet zijn dan een verkooptruc. De nieuwe generatie bruiden is er bewust mee bezig en wil je overleven, moet je mee zijn. Om meer te weten te komen over onze inspanningen kan u steeds ons duurzaamheidsverslag raadplegen.

Heb je tips voor ons om nog bewuster te ontwerpen? Veel voorkomende vragen over dit onderwerp vanuit de markt? Laat het ons weten! Sharing is caring!