Werner Vlieger

Werner De Vlieger:


“Creativiteit is de troef voor de toekomst”

“De toekomst van de bruidsmode is verzekerd”, zegt Werner De Vlieger. “De sector is in handen van jonge mensen en dat is een positieve evolutie. Beleving speelt een steeds belangrijkere rol en daar moeten zowel wij als producent als onze klanten, de bruidswinkels, zich op focussen. Je moet jezelf voortdurend heruitvinden.”

“Hoe gaat de consument binnen 5 à 10 jaar kijken naar een bruidsjurk? Hoe gaat zijn aankoopgedrag veranderen? Dat zijn vragen die ons bezig houden. Als ik zie wat de voorbije 5 jaar allemaal veranderd is, ga ik ervan uit dat we opnieuw voor zo’n revolutie staan,” zegt Werner De Vlieger.

 

Wat is er dan zoal veranderd?
We merken dat de bruid zeer goed geïnformeerd is. Ze kent de collectie soms beter dan de winkeliers zelf. Ze weet alles, ze ziet alles, ze kent de prijzen, ze weet exact wat er speelt. Voor de winkels is het steeds moeilijker om hun klanten te verrassen.

 

Hoe ga je daarmee om? Welk advies geven jullie aan jullie klanten?
Winkels moeten zich concentreren op het creëren van emotie want dat is waar bruiden naar op zoek zijn. Het huwelijksfeest begint bij het kiezen van een jurk. Beleving speelt een steeds belangrijker rol. Sommige winkels doen dit met glamour andere kiezen voor een intieme sfeer. We zien kleinere designershops opduiken met een heel persoonlijke aanpak. Ze gaan niet voor de grote aantallen.

Mensen gaan naar een specifieke winkel voor een verkoper die hen advies op maat geeft en omdat de leefwereld hen aanspreekt. Als ik zelf iets ga kopen, is dat precies zo. Als naar de winkel gaan geen beleving is, kan ik het even goed op internet kopen.

 

Hoe pikken jullie in op deze tendens?
Je moet jezelf als winkel maar ook als merk voortdurend heruitvinden. In onze niche draait het om creativiteit. Zeker als je zoals wij de bredere, internationale markt voor ogen hebt. Ik heb het geluk gehad dat Chiara beslist heeft om in de zaak te stappen. Samen met een jong dynamisch team dat zij rond zich verzameld heeft, hebben wij stappen gezet voor de toekomst. Alleen had ik dat niet gekund.

Wat ook belangrijk is, is contacten leggen in je eigen niche. We hebben intern een pool gemaakt van fotografen, tentenbouwers, cateraars, wedding planners die zich richten naar boho chic. We wisselen informatie, moodboards en dergelijke uit. We helpen en versterken onze niche. Zo inspireren we mekaar.

 

Hoe ziet u de evolutie in de bruidskleding?
Wat is de realiteit: 90% van de bruidsjurken is Made in China waar de creativiteit beperkt is. Die jurken lijken op mekaar. Het is pijnlijk maar het is zo. Dat zal altijd blijven, denk ik. Voor bepaalde doelgroepen is de prijs nu eenmaal heel belangrijk. Als ik als bedrijfsleider in marketingtermen denk, zou ik misschien ook beter een standaardproduct maken en dat in grote hoeveelheden produceren. De rentabiliteit ligt dan veel hoger.

Wat wij doen is honderd keer plezanter. Wij zitten in een niche, die van de modische bruidskleding. Eerst was het vintage, dan boho chic en nu is er weer wat nieuws op komst. We blijven niet stilstaan. Het is niet altijd makkelijk want je kan even goed foute beslissingen nemen en dan zit je met een slechte collectie die niet verkoopt, maar het is pure passie.

Het is zoals Dries Van Noten zegt in zijn film: “Ik heb goeie collecties gemaakt en slechte die me bijna aan de rand van het faillissement brachten. Het zijn die slechte waaruit ik het meest geleerd heb en waardoor ik sta waar ik vandaag sta.”

Vorig jaar nomineerde Flanders DC ons met Rembo Styling voor Fashion Brand of the Year. Daar ben ik erg trots op; het is een erkenning voor ons uniek Belgisch vakmanschap, maar ook voor onze niche – de bruidsmode. Lange tijd werd deze door de sector niet als mode beschouwd. Ik beschouw onze nominatie een beloning voor het harde werk van de afgelopen jaren.

 

Wat is jullie drijfveer?
Wij willen mensen blij maken. Ons bestaand cliënteel is en blijft het allerbelangrijkste. We hebben het geluk om loyale klanten te hebben. De meesten ken ik al 20 jaar of meer.

Is er een toekomst weggelegd voor online verkoop in de bruidsmode?
Alles is mogelijk. Voorlopig is dit geen issue voor ons. Waar we wel aan denken, is om de leefwereld uit te breiden. We krijgen bijvoorbeeld veel vraag naar schoenen die bij onze jurken passen omdat de meeste merken hun aanbod te traditioneel is. We krijgen ook vragen naar kostuums voor de bruidegom die bij onze jurken passen. Zelf kunnen we die niet maken en verkopen. Er zullen zeker fabrikanten zijn die mee op onze kar kunnen springen. Daar willen we graag over nadenken.