“Be social” is het motto van MRFG


Bruiden verleiden met een aantrekkelijke belevingswereld

“Sociale media zijn belangrijk. Dat is de boodschap die we onze klanten, de bruidswinkels, willen meegeven”, zegt Chiara De Vlieger. “We nemen ze graag op sleeptouw. Liliana, onze social media manager, zorgt daarvoor. We willen de band tussen onze klanten – zowel de bruidswinkels als de bruiden – en onszelf versterken door samen te werken aan een kwalitatieve communicatie via sociale media.” Een interview.

 

Waarom precies met sociale media?
Chiara: Vooraleer bruiden een jurk kopen, gaan ze online op zoek. Tegenwoordig stappen ze naar de winkel met een foto in de hand en zeggen: “Die jurk wil ik”. Je moet als producent meegroeien met je publiek en dus met de social media. Hoe kunnen we ons online kwalitatief presenteren en onderscheiden? Dat is waar wij ons momenteel op focussen.

Liliana: Bruiden zijn online op zoek naar aantrekkelijke merken. Als je wilt dat ze je jurken kopen, moet je ze verleiden met een aantrekkelijke belevingswereld. Dus onze boodschap is: “be social”.

 

Hoe spreek je bruiden aan met sociale media?
Chiara: Wij willen de band aanhalen tussen ons bedrijf en de bruiden. Wij hebben een plezant bedrijf en dat willen we laten zien.

Liliana: Dat is juist. Ze willen een jurk waar ze trots op zijn. Onze jurken zijn met passie ontworpen in België en met liefde vervaardigd in Portugal en dat tonen we. We laten zien wat er zich achter onze schermen afspeelt.

Chiara: Zo hebben we recent filmpjes opgenomen met onze designers zodat bruiden hen leren kennen.

Liliana: En we laten ook zien hoe de jurken gemaakt worden; dat ze nog echt met de hand afgewerkt worden. Deze beelden stellen we ook ter beschikking voor onze klanten. We nodigen ze uit om deze via hun mediakanalen te verspreiden.

 

Welke onderwerpen wekken nog de interesse van bruiden?
Liliana: Het is belangrijk om ze te inspireren. Met foto’s in mooie decors. We shooten één maal per jaar de collectie en blikken dan campagne- en lookbookbeelden in. Zo kunnen we onze visie op de bruidsmode communiceren. Dat is belangrijk om ons te onderscheiden van andere bruidsmerken.

Chiara: Alleen merken we dat dit niet meer voldoende is. Je moet jezelf het hele jaar in the picture houden. De bruid moet telkens weer verrast worden, het hele jaar door. Door haar bijvoorbeeld te verrassen met een nieuwe capsulecollectie. We werken aan andere manieren om om te gaan met onze communicatie. Zo onderhouden we contacten met fotografen, wedding planners, cateraars, … kortom creatieve mensen die net als wij actief zijn in de bruidssector en we wisselen fotomateriaal en tips uit. Ook dat is een manier om bruiden te inspireren. En zo inspireren we ook mekaar.

Liliana: Daarnaast onderhouden contacten met “onze” bruiden en vragen hen hun foto’s van hun huwelijksdag met ons te delen. Dat is dankbaar materiaal want de meeste bruiden hebben mooie, professionele beelden en vinden het ook fijn dat wij ze publiceren op onze sociale mediakanalen.

 

Wat zijn de meest verrassende beelden die je zo ontvangen hebt?
Chiara: We kregen foto’s van een koppel dat in een storm gefotografeerd werd. Heel knap! Dergelijke unieke foto’s zijn inspirerend én ze leveren veel likes op.

Liliana: Bruidswinkels spelen hier een belangrijke rol in.

 

Hoe kunnen bruidswinkels een rol spelen?
Liliana: Door net als wij bij hun klanten, de bruidjes, te polsen of ze hun foto’s in hun jurk willen delen zowel met de social media van de bruidszaak als met onze social media. Zij zijn vertrouwenspersonen voor de bruiden.

Campagnebeelden zijn één ding, ze zijn belangrijk om onze visie op bruidsmode te tonen. Daarnaast spelen “echte” beelden ook een rol. Als een bruid haar oog op een jurk heeft laten vallen, wil ze vaak ook zien hoe die jurk valt op iemand die niet de perfecte maten heeft.